Kundservice för Rollup Boy
Välkommen till vår kundservice här nedan finner du svar på olika frågor. Hittar du inte det du söker kan du kontakta oss på e-post: kundservice@rollupboy.se. Vi har som målsättning att besvara mail inom 24-48 timmar.
Öppettider
Webbutiken är öppen dygnet runt.
Du hittar våra produkter i webbbutiken, välj vilken eller vilka produkter ni önskar att handla. Registrera dig och företaget samt betalningsalternativ väljer du faktura görs en kreditupplysning på företaget vilket kan försena leveranstid.
När ni valt produkter skickar ni även med originaltryck filer för varje specifika produkt. Tänk på att det inte går att skicka ett tryckoriginal för en rollup som är 60 cm bred om man även vill få den i 125 cm bredd, utan varje produkt kräver ett eget tryckoriginal. Har produkterna samma bredd och höjd behövs det inte.
När vi fått ert tryckoriginal samt kontrollerat att det är korrekt får ni en orderbekräftelse på vad ni har beställt samt fraktkostnad.
Filformat
Vi ser gärna att du lämna en tryckfärdig PDF i 1:1. Har ni fler original skicka dessa som en sida var, enklare om någon fil är skadad. Filer skapade i Word, Excel eller PowerPoint fungerar inte som tryckoriginal.
Utfall
Alla våra rollup mallar har 5mm utfall.
Mallar
Vi har tagit fram mallar på alla våra rollups i InDesign. Se under mallar på sidan.
Hur döper jag filen?
Namnge gärna filerna tydligt och beskrivande samt ange mått innan du skickar in dem. Exempelvis: ”569xx_2x_Epson_rollup_85x200.pdf ”. Undvik Å, Ä, Ö och andra specialtecken då vår RIP ibland har svårt att tolka dessa.
Färgprofil
Vi använder Fogra 39 som standard genom hela vårt flöde. Vi rekommenderar därför att våra kunder gör det samma för bästa resultat. Färgprofilen beskriver hur en viss kulör ska visas eller återskapas. Det finns mängder av olika sorts färgprofiler och alla enheter som bildskärmar, kameror och skrivare använder en färgprofil för att beskriva färgerna.
PMS
Vi kan printa 98,2% av alla pantonefärgerna. Det är viktigt att ange ett PMS-nummer på beställningen om det är någon färg som är extra viktig. Vi använder oss av Pantone Solid Coated (bestrukna material) när vi färglikar.
Övertryck
Med övertryck menas att en färg trycks eller printas direkt på en annan färg. Har man en exempelvis en ljus text med övertryck mot en mörk bakgrund kommer texten knappt bli läsbar.
Vi tar inte ansvar för, eller godkänner reklamationer på grund av filer som innehåller övertryck. Övertryck kan vara svårt att se på skärmen men ger ett tydligt resultat på det färdiga trycket, så kontrollera alltid dina filer själv innan du skickar in dem.
Toningar
Fina toningar kan vara svåra att reproducera i tryck. Ofta kan man få en bandningseffekt där vissa steg är tydligare i toningen. Detta är svårt att veta i förväg och är beroende av flera faktorer. Fråga gärna oss om du är osäker.
Korrektur
Vi kontrollerar alltid ditt original så att det funkar för tryck. Vi skickar inte ut korrektur på filerna vi får in. I de fall då vi tar fram tryckoriginal från grunden eller om vi tvingas göra större ändringar skickar vi givetvis ut korrektur för godkännande. Leveranstiderna gäller alltid från godkänt korrektur.
OBS! Expressorder med tryckunderlag som måste justeras skickar vi inte korrektur på. Vidare förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för denna justering. Kunden ansvarar också för att korrigera eventuella stavfel.
Färgkorrektur/Provtryck
Vi kan skicka ett provtryck till dig om ni är osäker på färgerna eller om ni har speciella färger i er logo. Vi tar ut en kostnad på 150 kronor exkl.mervärdeskatt för detta. Tänk på att leveranstiden kan komma att förskjutas.
När du är klar med din beställning skickar du din fil till order@rollupboy.se
Viktigt att döpa filen till följande: ordernummer-antal-storlek-färgprofil, exempel 2300_2x_85x200_fog39.pdf
Produktionstid
Produktionstiden står angiven för respektive produkt och räknas från godkänt korrektur om inte annat överenskommits. Produktionstiden är den dag som produkterna lämna vårt lager. Vi kan ombesörja expressbud om så önskas i Stockholmsområdet, kontakta oss för en prisuppgift.
Leveransförsening
Vi ansvarar ej för förseningar som beror på omständigheter vi inte kan påverka, t.ex. speditör som ej håller standard leveranstid samt händelser upptagna inom force majeure.
Vi har valt fraktjakt AB som en leverantör med flera transportörer under samma tak. Vi kan även ombesörja budbil i Stockholmsområdet.
Priserna anges i SEK och exklusive mervärdeskatt samt kostnad för frakt och emballage tillkommer.
Priserna gäller förutsättningsvis att order läggs via webbshopen samt att tryckoriginal i korrekt format kommer oss tillhanda i samband med order.
Om kunden inte tillhandahåller färdigt tryckmaterial för den tryckmetod som det omfattar har säljaren rätt att ta ut en kostnad för korrigering av tryckoriginal debiteras enligt gällande prislista.
Frakt tillkommer på samtliga leveranser. I det fall kunden ansvarar för att hämta ut produkter men underlåter att lösa ut paket, debiteras detta separat.
Det finns olika betalningsalternativ faktura 20 dagar/netto, kortköp via Klarna eller förskottsbetalning. Vid ansökan om kredit görs en kreditupplysning på dig som beställare.
Om kunden inte betalar fakturan på överenskommelse kommer en påminnelse att skickas efter fem (5) dagar efter förfallodatum. Påminnelseavgiften är 60 kronor. Har fakturan betalats innan påminnelsedagen, förfallodatum plus fem (5) dagar kan man bortse ifrån den. Annars ska påminnelseavgiften samt fakturan betalas inom 10 dagar från påminnelsedatumet. Betalas inte fakturan samt påminnelseavgiften över går det till ett inkassokrav.
Räntefaktura
På fakturor som betalas sent räknas automatisk ett dröjsmålsräntebelopp ut och faktureras separat efter det att ursprungsfakturan blivit fullbetald. För närvarande är dröjsmålsräntan 2%/månad.
Kunden ska vid mottagandet kontrollera produkten. För att få åberopa att en produkt är felaktig ska kund omedelbart efter det att denne upptäckt felet reklamera felet till Säljaren, dock senast 8 dagar från mottagandet av produkten. Kunden förlorar sin rätt att framställa ersättningsanspråk om inte reklamation har skett skriftligen utan dröjsmål, dock senast trettio (30) dagar efter att kunden fått varan eller tjänsten. Vid retur ska produkten väl förpackade i godkänt emballage (t ex brun wellpappkartong). Kunden står risken för produkten vid transport. Eventuella transportskador till följd av bristfällig emballering debiteras kunden. Avser reklamationen en transportskada ska detta reklameras direkt RollupBoy.se enligt vårt formulär.
Om olyckan skulle vara framme och din försändelse har fått en transportskada ska detta anmälas omgående till oss. Vi har valt ett företag som förmedlar frakttjänster som heter Shiplink. Shiplink arbetar med flera olika speditörer som Schenker, DHL, DSV, FedEx, Fraktkompaniet, Postnord och UPS. Där av kommer RollupBoy.se att reklamera mot Fraktjakt.
Följande information måste ni skicka till oss vid upptäck av skada på emballage eller gods?
- Synlig skada anmäls omgående hos ombud el chaufför som lämnar ut er försändelse. En notering på kvittensen måste finnas om skadan.
- Tänk på att, behålla varor och allt emballage som försändelsen låg i tills reklamationsprocessen är klar:
- Fotografera! Glöm inte att dokumentera med fotografier på ert emballage eller gods.
- Dold skada anmäls inom 5 dagar från mottagandet till skadatgods@rollupboy.se.
- Du som kund måste ta emot försändelsen för att det kommer göras en utredning om hur speditören kommer att ersätta för skadan.
Vad händer med skadan när jag har lämnat dessa uppgifter?
- RollupBoy.se kommer att kontakta Fraktjakt med era uppgifter.
- Din reklamation kommer utredas och bedömas av transportören i enlighet med transportörens villkor.
- Transportörens utredningsbeslut blir slutgiltigt.